Kolejny statek we flocie LOTOS Petrobaltic S.A.
Marzec 2024
Spółka z Grupy LOTOS Petrobaltic S.A., podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.
Miliana Shipmanagement Limited, działając jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do LOTOS Petrobaltic S.A., w związku z transakcją powiększy dotychczasową flotę o kolejny statek. Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Grupie LOTOS Petrobaltic SA., przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych. W ramach zdobywania doświadczenia w obszarze MEW (tzw. track record), statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników na Morzu Północnym, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego . Spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki.
StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV). Statek ten został stworzony z myślą o obsłudze farm wiatrowych na morzu, w związku z tym musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa.
Jego konstrukcja oparta jest na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa. StratCat 27 spełnia najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do instalacji systemu hybrydowego w kolejnym etapie. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zamontowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba. Dzięki temu StratCat 27 jest w stanie przewozić techników i zaopatrzenie na znacznej odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jedną z kluczowych cech tego statku jest sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu. Ponadto, StratCat 27 jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji.
Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi) oraz techników (24 Pax) obsługujących morskie farmy wiatrowe.
Obecnie spółka Miliana Shipmanagement Limited, wspólnie z LOTOS Petrobaltic SA, realizuje usługi na Morzu Północnym, świadcząc prace rozpoznania geotechnicznego na lokalizacjach pod farmy wiatrowe. W 2022 roku spółka zakupiła wiertnicę, w którą wyposażony został SPV Sylur. Pozwala ona na wykonywanie badań geotechnicznych w odległości nawet do ponad 100 metrów pod dnem morza. Są one niezbędnym elementem wszelkiego rodzaju inwestycji offshore – od rurociągów i podmorskich kabli, poprzez przemysł oil&gas i morską energetykę wiatrową.